Tartalomgyártás a változó Facebookhoz alakítva
„A Facebook már a múlté, nem növekszik a felhasználók száma, már nem is olyan aktívak a userek”. Ezek a kijelentések manapság sokszor hangzanak el, azonban mégsem tudunk teljesen egyetérteni velük: 2022-ben még mindig a Facebook a vezető közösségi médiafelület Magyarországon, hiszen több mint 7 millió felhasználót tudhat itthon a magáénak. A szintén Metához tartozó Instagram csaknem 3 millió felhasználóval büszkélkedhet Magyarországon. Az alábbi adatok alapján bátran kijelenthetjük, hogy a hazánkban jelen lévő márkák döntő többségének befolyásolja online jelenlétét a Facebook algoritmusának várható változása. Nincs más választás tehát: az újdonságoknak megfelelően kell a tartalomgyártás tekintetében is terveznünk.
Miért a nagy felhajtás?
Az átalakulás legfőbb oka a TikTok töretlenül növekvő népszerűsége: a Metánál a kínai tulajdonú szórakoztató platform sikereiből kívánnak inspirálódni. Tény, hogy a TikTok igazi diadalmeneten van túl: a pandémia alatt ugrásszerűen sokszorozódtak meg a felhasználói, emellett ma már az is látszik, hogy az applikáció remekül muzsikál közösségépítés szintjén is. Ma már – a megfelelő márkák/ügyek esetében – épp olyan értékes egy TikTok influenszer megnyerése, mint például a YouTube-on vagy Instagramon tevékenykedő társaiké. Magyarországon 2022 elején már több mint 2 millió felhasználóval büszkélkedhetett a platform, és a userek köre folyamatosan bővül: a népszerű tévhittel ellentétben ma már nem csak a tinédzserek használják előszeretettel az appot. Ezzel szemben a Facebook közönsége nem növekszik és kezd elöregedni: a fiatalabb felhasználók szép csendben elpártoltak a közösségi hálótól és máshol keresik az ilyen jellegű szórakozást. Ezekre a tényekre reagál a Meta a hamarosan bevezetésre kerülő újdonságokkal.
Mi változik?
A TikTokon és már Instagramon is régóta hódítanak a rövid videós tartalmak: ennek megfelelően a Facebookon is arra számíthatunk, hogy a Reels-videók minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapnak a felületen. Emellett a Metánál egy úgynevezett „discovery engine” nevű, felfedező motor fejlesztésével foglalatoskodnak, melynek a legfőbb célja a megfelelő tartalmak ajánlása a közönségnek. A harmadik szembetűnő változás a Messenger és a Facebook jó pár éve különválasztott applikációinak újbóli szorosabb kapcsolata lesz, mellyel a tartalmak könnyebb megosztását tennék lehetővé. A Facebook emellett az Instagramos tartalmaknak is több utat enged majd a hírfolyamban: a tervek szerint a Feedben a felfedező motor itteni videókat is ajánl majd a felhasználóknak.
Mindezeknek a változtatásoknak a következményeként a Metánál egy olyan Facebookot vizionálnak, mely jobban segíti a népszerű tartalmak virulens terjedését, és minden eddiginél nagyobb teret enged a videóknak.
A változás (pusztító) szele Instagramon
A szintén Metához tartozó Instagramon már évek óta látszik, hogy a képekről a videós tartalmak felé igyekeznek tolni a hangsúlyt: az IGTV megjelenésén át a Reels 2020-as bemutatásáig szép lassan egyre több mozgó tartalom jelent meg az eredetileg képmegosztásra „szakosodott” applikáció hírfolyamában. A Reels valódi sikersztorinak mondható, a megjelenése óta már többször bizonyított – a Quintly felmérése szerint például ez a formátum több lájkot és kommentet zsebel be a többi Instás formátumhoz képest, tehát magasabb bevonódást jelent a felhasználók részéről, amellyel a tudatos Instagram tartalomgyártás egyik sarokkövévé vált.
Ezzel szemben nem minden újdonság örvendhet ekkora népszerűségnek az Instagramon. Az Instán már tesztelt ajánló algoritmusra rengeteg panasz érkezett a nyár folyamán: a legtöbben azt kifogásolták, hogy nagyon sok olyan tartalom jelenik meg a feedben, amelyekre egyáltalán nem kíváncsiak. Ezekre maga a platform vezetője, Adam Mosseri reagált, aki – stílusosan egy Reels-videóban – azt mondta, hogy továbbfejlesztik a rangsorolásért felelős motort a jobb felhasználói élményért.
Hogyan készüljünk fel az újdonságokra?
A Meta boszorkánykonyhájában gőzerővel folynak a munkálatok, melynek gyümölcsét – inkább előbb, mint utóbb – mi is érezni fogjuk. Íme néhány tanács a tartalomgyártás területén, mely segítheti az alkalmazkodást az újdonságokhoz:
- Tervezz több videóval! Kísérletezd ki, mely típusú tartalmak voltak a legsikeresebbek, és építsd be a kommunikációdba állandó elemként. (Például a rövid animációs filmek arattak nagyobb sikert, vagy a kérdezz-felelek videók?)
- Készülj fel az elérés ingadozására! Az új algoritmus könnyebben kap a szárnyára egyes tartalmakat, de ezzel az is jár, hogy a gyengébb posztoknak ezentúl még kevesebb organikus elérése lehet.
- Posztolj jó minőségű, a közönséged számára érdekes tartalmakat! Mindig monitorozd az eredményeidet, és ügyelj arra, hogy értéket közvetíts a posztjaiddal. (Például olyan tartalmakat gyárts, amelyet máshol nem érhetnek el a felhasználók.)
Ez így mind szép és jó, de ötleted sincs, hogyan vágj bele? Erre is van egy megoldásunk: írj nekünk, és segítünk kihozni a maximumot márkád kommunikációjából!