Amikor a sci-fi valósággá válik – VR és AR megoldások a marketing területén
Az új valóságok használata számos előnyt rejt magában. Nemcsak ürügy lehet egy adott márka promóciójára, hanem akár az űrrepülésről szóló álmok beteljesülését is jelentheti.
A valóság és a virtualitás szimbiózisa
Az új valóságok többé már nem csak a játékokra korlátozódnak, több szinten is segítenek minket. Megkönnyítik számunkra a kisebb hibák ellátását, továbbá elősegítik a lebénult betegek gyorsabb felépülését is. Ma már orvosok és orvostanhallgatók is kapnak lehetőséget virtuális műtétek elvégzésére: ezek során alkalmuk nyílik a tapasztalatszerzésre és egyben megtanulhatják, hogyan kerüljék el a beavatkozások során a betegek egészségét, életét veszélyeztető hibákat.
VR és az AR közti alapok és különbségek
A VR-ra és az AR-ra néha tévesen asszociálnak. A virtuális valóság, vagyis a VR (Virtual Reality) egy háromdimenziós, számítógéppel generált környezet. Célja egy ismert vagy ismeretlen világ szimulálása és a felhasználó ösztönzése, hogy valamiféle interakcióba lépjen annak elemeivel. Az AR (Augmented Reality) jelentése kiterjesztett valóság. A VR-ral ellentétben ez a megoldás virtuális elemekkel gazdagítja a való világot, míg a virtuális valóság a mesterséges környezetben való teljes elmélyülés célját tűzi ki.
Hogyan használják a márkák az új valóságokat?
„Paint my world”
2017-ben a Sephora márka elindította az úgynevezett Virtual Artist („virtuális művész”) funkciót az alkalmazásában. Az okostelefon kamerája az app segítségével beszkenneli a felhasználó arcát, hogy az később az üzletben elérhető termékek felhasználásával gyakorlatilag bármilyen sminket elkészíthessen virtuálisan magának. Ennek köszönhetően az ügyfelek egyrészt spórolhattak a boltban töltött idővel és a korábban esetlegesen rosszul kiválasztott termékek vásárlása által fölöslegesen kidobott pénz is a zsebükben tudott maradni.
Az álmok valóra válnak
Igaz történet alapján készített a Samsung kampányt okostelefonjainak és VR szemüvegének promózásához. A reklámspot egy lengyel pilóta történetéről szólt, aki fiatalkorában nem tudott eljutni az űrbe. Sok év múltán a VR technológia nyújtotta új valóság segített megvalósítani a férfi addig lehetetlennek tűnő álmát.
Örökös küzdelem
Az ősrégi, gyorsétteremláncok közti küzdelem a Burger Kingtől indult a McDonald’s felé. 2019 márciusában sor is került a nehézfegyveres csatára a „Burn That Ad” néven ismert kampány formájában. A Burger Kingben vásárlók a cég mobilappján keresztül egy-egy ingyen hamburgerért cserébe McDonald’s szórólapot vagy óriásplakátot égethettek el. A kampány Brazíliában futott, célja pedig az volt, hogy a sorban állás nélküli előrendelés szolgáltatásukat népszerűsítse.
Divathét okostelefonon keresztül
A virtuális valóságnak köszönhetően a TopShop márka lehetővé tette ügyfeleinek, hogy részt vegyenek a Londoni Divathéten rendezett divatbemutatójukon. A felhasználók amellett, hogy láthatták a modelleket a kifutón, a közelükben is maradhattak, de akár a show kulisszái mögé is betekinthettek. A Tommy Hilfiger márka is hasonló technológiát alkalmazott. A márka rajongói a virtuális valóság segítségével szintén részt vehettek a show-ban, végül a bemutatót követően a brand alkalmazottai segítettek a résztvevők számára leginkább tetszetős ruhadarabokat megtalálni.
Egy lenyűgöző utazás
A North Face az egyik koreai üzletében szervezett promóciós kampányt. A VR szemüvegnek köszönhetően az ügyfeleknek lehetőségük volt kutyaszánon siklani. Arra azonban semelyikük sem számított, hogy a virtuális utazás végén a valóságban is a bolton kívül találják magukat, és igazi kaland vár rájuk!
Egy új valóság küszöbén
Az új valóságok márkák általi innovatív felhasználása sok izgalmas pillanatot nyújt az ügyfeleknek, és egyben lehetőséget kínál maguknak a márkáknak is. A virtuális és kiterjesztett valóságot nemcsak a reklám- és marketingipar, hanem az orvosi és műszaki vállalatok is használják. Valami, ami korábban teljesen elvont fogalom volt és egyben az emberek számára elérhetetlen termék, mára egy csapásra valósággá nőtte ki magát. Egy új valósággá.